October 18 2018
Piękne, szerokie i równe drogi to marzenie każdego kierowcy. Niestety polskie drogi, wciąż są dalekie od ideału i nie rozpieszczają kierowców. Koleiny i nierówności a nawet dziury, to wciąż norma.
Ciągłe remonty dróg, teoretycznie powinny poprawić stan nawierzchni, to jednak wciąż jest to kropla w morzu potrzeb, natomiast nierówna nawierzchnia w dalszym ciągu, destrukcyjnie wpływa na stan naszych samochodów i może uszkodzić elementy zawieszenia. Podobnie jak niskie temperatury i sól drogowa, wszystko to może doprowadzić do pękania elementów, wykonanych z gumy lub teflonu. Jedną z częstszych usterek, jest awaria wahaczy. Jak ją rozpoznać? O tym poniżej.
Wahacze są szkieletem układu jezdnego. Odpowiadają one w aucie za prowadzenie koła, utrzymanie prawidłowej geometrii zawieszenia oraz sprawną pracę na nierównościach.
Układ samych wahaczy jest dosyć wytrzymałym i mało awaryjnym, elementem konstrukcji samochodu, jednak awariom ulegają ich elementy wewnętrzne, czyli tuleje i sworznie. Rzadko zdarza się konieczność wymiany całego wahacza, wyjątkiem jest gdy samochód przeszedł poważny wypadek. Jednak jazda po nierównych i zniszczonych nawierzchniach może skutkować wcześniejszym zużyciem wspomnianych tulei i sworzni.
Objawami, że z układem wahaczy dzieje się coś złego, są luzy i brak precyzji w prowadzeniu samochodu oraz słyszalne, charakterystyczne stukanie lub skrzypienie. W przypadku awarii zawieszenia, stukanie zwykle ma niską lub średnią częstotliwość i jest nieregularne, regularne stukanie lub szuranie może pochodzić z układu hamulcowego.
Nieregularne stukanie i luz może wskazywać na zużycie lub uszkodzenie tulei wahacza. Te elementy mogą wstępować oddzielnie lub razem. Wspomniany luz raczej nie będzie słyszalny, może natomiast być odczuwalny podczas hamowania – odczuwalne to jest jako wrażenie luzu w zawieszeniu w trakcie przenoszenia masy na przednią oś; często kierowcy ciężko utrzymać samochód we właściwych torach, co może skutkować utratą panowania nad kierownicą.
Duże zużycie tulei może powodować trudność w utrzymaniu właściwej geometrii, a auto prowadzi się tak jakby pływało.
Warto zwrócić również uwagę na sworzeń, jest to element który łączy wahacz ze zwrotnicą. W przypadku jego uszkodzenia czy zużycia, w trakcie jazdy po wybojach również może hałasować i będzie to słyszalne jako „pukanie”.
Warto pamiętać, że uszkodzenie wahacza jest bardzo niebezpieczne, ponieważ jego skutkiem może być utrata kontroli nad pojazdem oraz niekontrolowana zmiana kierunku jazdy.