Overblog
Edit post Follow this blog Administration + Create my blog
Nowe części samochodowe UCANDO.pl

NIKT NIE NAPRAWI TEGO LEPIEJ NIŻ TY

Jakie są objawy zużytego wahacza?

Piękne, szerokie i równe drogi to marzenie każdego kierowcy. Niestety polskie drogi, wciąż są dalekie od ideału i nie rozpieszczają kierowców. Koleiny i nierówności a nawet dziury, to wciąż norma.

Ciągłe remonty dróg, teoretycznie powinny poprawić stan nawierzchni, to jednak wciąż jest to kropla w morzu potrzeb, natomiast nierówna nawierzchnia w dalszym ciągu, destrukcyjnie wpływa na stan naszych samochodów i może uszkodzić elementy zawieszenia. Podobnie jak niskie temperatury i sól drogowa, wszystko to może doprowadzić do pękania elementów, wykonanych z gumy lub teflonu. Jedną z częstszych usterek, jest awaria wahaczy. Jak ją rozpoznać? O tym poniżej.

Wahacze

Wahacze są szkieletem układu jezdnego. Odpowiadają one w aucie za prowadzenie koła, utrzymanie prawidłowej geometrii zawieszenia oraz sprawną pracę na nierównościach.

Awarie wahaczy

Układ samych wahaczy jest dosyć wytrzymałym i mało awaryjnym, elementem konstrukcji samochodu, jednak awariom ulegają ich elementy wewnętrzne, czyli tuleje i sworznie. Rzadko zdarza się konieczność wymiany całego wahacza, wyjątkiem jest gdy samochód przeszedł poważny wypadek. Jednak jazda po nierównych i zniszczonych nawierzchniach może skutkować wcześniejszym zużyciem wspomnianych tulei i sworzni.

Objawy

Objawami, że z układem wahaczy dzieje się coś złego, są luzy i brak precyzji w prowadzeniu samochodu oraz słyszalne, charakterystyczne stukanie lub skrzypienie. W przypadku awarii zawieszenia, stukanie zwykle ma niską lub średnią częstotliwość i jest nieregularne, regularne stukanie lub szuranie może pochodzić z układu hamulcowego.

Nieregularne stukanie i luz może wskazywać na zużycie lub uszkodzenie tulei wahacza. Te elementy mogą wstępować oddzielnie lub razem. Wspomniany luz raczej nie będzie słyszalny, może natomiast być odczuwalny podczas hamowania – odczuwalne to jest jako wrażenie luzu w zawieszeniu w trakcie przenoszenia masy na przednią oś; często kierowcy ciężko utrzymać samochód we właściwych torach, co może skutkować utratą panowania nad kierownicą.

Duże zużycie tulei może powodować trudność w utrzymaniu właściwej geometrii, a auto prowadzi się tak jakby pływało.

Warto zwrócić również uwagę na sworzeń, jest to element który łączy wahacz ze zwrotnicą. W przypadku jego uszkodzenia czy zużycia, w trakcie jazdy po wybojach również może hałasować i będzie to słyszalne jako „pukanie”.

Warto pamiętać, że uszkodzenie wahacza jest bardzo niebezpieczne, ponieważ jego skutkiem może być utrata kontroli nad pojazdem oraz niekontrolowana zmiana kierunku jazdy.

Share this post
Repost0
To be informed of the latest articles, subscribe: